sobota 13. dubna 2024

Jižní Korea 2023 (20.7.) - Busan-Haeundae Blueline Park, Dalmaji Tunnel, Cheongsapo, Daritdol Observatory, Gudeokpo,SEA LIFE Busan Aquarium, ostrov Dongbaek,The Bay 101

Naprosto mě vždycky fascinuje, jak se mění atmosféra míst podle denní doby a počasí. Vyrazili jsme k pláži Haeundae asi v osm ráno a opravdu to bylo úplně jiné než předchozí den. Až mystické díky mlžnému oparu, který se nad mořem vznášel až do odpoledních hodin. Díky tomu dopoledne nebyla taková výheň, i když vlhko ve vzduchu bylo nesnesitelné.

Pak jsme se přesunuli o kousek dál k Blueline parku. Na místě staré železniční trati vinoucí se po členitém pobřeží od východního cípu pláže směrem na sever vznikl Haeundae Blueline Park. Na délce 4 800 metrů se podařilo trať obnovit jako turistickou atrakci. Po kolejích jezdí speciální výletní vlaky, zatímco po celé trase vedle kolejí vede i chodníček pro pěší. Nad konvenční tratí je pak vybudována speciální turistická trať, po níž jezdí malé barevné vagonky zvané Sky Capsule. Po trase můžete vystoupit na několika stanicích, z nichž vedou nad moře vyhlídkové plošiny. My se rozhodli celý trail projít tam pěšky, dokud nebylo šílené vedro, pak zpátky jsme se svezli vláčkem. „Kapsle“ jsou opravdu drahé a stojí se na ně šílené fronty. Lze objednat čas i online, ale na to potřebujete korejské číslo, a to my nemáme. Drobnou „vychytávkou“ procházky bylo to, že část pobřežní cesty byla uzavřena kvůli rekonstrukci a my tak šli mnohem dál a šíleným terénem (bahno, kameny, stoupání a prudké klesání). To byl opravdu silný zážitek. Ani jsem nefotila, jen se modlila, ať se nepřerazíme. No ale nakonec se světlo na konci tunelu ukázalo a my se ocitli opět na chodníčku.

Dalmaji Tunnel je takový foto spot, kde obyčejný tunel, kterým projíždí pobřežní vláček, hezky barevně vyzdobili.

Dalším místem na trase je Cheongsapo Village, kde jsme se zastavili u majáku a pak se šli podívat na Daritdol Observatory, což je vyhlídkový most asi 20 metrů nad mořem. Má i prosklené části, abyste viděli hezky dolů pod sebe. Vstupné se neplatí, jen nafasujete návleky na boty, abyste jim to moc nepoťapali. 😊

Další zastávkou byla malá vyhlídka na Gudeokpo, pobřeží je lemováno kavárnami a restauracemi, evidentně vyhlášenými, protože všude se stály fronty na vstup. My jsme do jedné z nich Gudeokpo Fish Restaurant zavítali jen proto, že jsem byla přehřátá a potřebovali jsme se někde ochladit. Jídlo bylo výtečné. Až zpětně jsme zjistili, že jsme měli veliké štěstí, že jsme dostali stůl bez rezervace. Když jsme odcházeli, byla tady už slušná fronta. Líbilo se mi, že nemuseli stát na sluníčku, ale seděli na přilehlé kryté terásce a čekali na vyzvání. 😊 Celou procházku jsme pak zakončili na Songjeong Beach, kde zrovna pořádali surfařské kurzy. Odtud jsme zpátky na Haeundae jeli vyhlídkovým vláčkem, z kterého teda skoro žádné vyhlídky nebyly. Dobře, že jsme tu cestu tam šli pěšky.

Odpoledne jsme navštívili SEA LIFE Busan Aquarium, to je prý jedním z nejlepších korejských akvárií s více než 250 mořskými druhy a 10 000 vodními živočichy/rybami, najdete ho přímo na slavné Haeundae Beach. Pochlubit se může obrovskou nádrží o objemu 3 milionů litrů vody, skrz kterou vede 80 metrů dlouhý prosklený tunel. Já ale tak nadšená nebyla, víc se mi líbilo akvárium v Seoulu, no a pak samozřejmě vedlo Jeju.

Z akvária jsme se pak pomalou procházkou přesunuli po pláži na ostrov Dongbaek, který leží nedaleko slavné Haeundae, přezdívá se mu ostrov kamélií, které ovšem v létě nemají sezónu, takže nic. 😊 Během staletí sedimentace došlo k propojení ostrova s pevninou a ostrov už není ostrovem. Jedná se o velmi příjemné relaxační místo. Vidíte odtud Haeundae zase z jiného úhlu, navíc jsou tu spíš jen místní, tak to má takový lokální ráz. Výrazný je visutý most podél pobřežní stezky, který se nachází v blízkosti sochy mořské panny. Najdete tu i maják a pagodu.  Nurimaru APEC House byl postaven pro summit APEC v roce 2005, na kterém se sešly hlavy států z 21 asijsko-pacifických zemí. Mimochodem konferenční místnost je zachována v původní podobě, najdete tu velký kulatý zasedací stůl a předměty používanými během summitu.

No a pak jsme se v podvečer zatoulali na The Bay 101, což je pobřežní jachtařský klub s kavárnami, restauracemi a obchody. Neodolali jsme a zavítali do místní vyhlášené smažírny na fish and chips. Já si dala kalamáry a Štěpán tresku. Obojí výborné. Po jídle jsme odfuněli na metro a padli, jelikož jsme toho dne našlapali docela dost.