středa 28. července 2021

Polsko 2021 (road trip 5. 7. - 24. 7.) - Gdaňsk II.

SS Sołdek je vysloužilá polská nákladní loď na uhlí a rudu. Byla první lodí postavenou ve Štětíně po druhé světové válce a první námořní lodí dokončenou v Polsku. Dnes je z ní muzeum a kotví v historickém přístavu v centru. V době naší návštěvy opět probíhala částečná rekonstrukce, tak se dalo jít jen na horní palubu, ale i tak to stálo za to. Z lodi byl i pěkný výhled na Dlouhé nábřeží.

námořní muzeum

Dalším symbolem města je starý nákladní jeřáb z 15. století, jeho mechanismus byl schopen unést až 4 tuny. Jde o nejstarší a největší zachovaný středověký přístavní jeřáb v Evropě. Samotná brána je ve stylu vlámské gotiky, má dvě mohutné věže a mezi nimi dřevěný zdvihací mechanismus jeřábu, díky tomu každá strana brány vypadá odlišně. Jeřáb od začátku sloužil jako zdvihové přístavní zařízení pro nakládání zboží na lodě a také pro zakládání stožárů na plavidla. Jeho mechanismus spočívá ve dvou párech šlapacích kol s průměrem asi šest metrů, jako hnací síla byly používáni lidé šlapající uvnitř kol. Jeřáb zvedl až dvě tuny nákladu do výšky 27 metrů, po spojení obou párů kol zvedl až čtyři tuny nákladu do výšky 11 metrů. Shořel při válečných událostech v roce 1945 a byl obnoven na konci padesátých let. Dnes je v něm muzeum, ale opět bylo v rekonstrukci. Celkově nám přišlo, že Poláci měli spoustu muzeí a památek v hlavní sezóně zavřené, nebo významně omezeny otevírací doby.

Gdaňské loděnice prosluly po celém světě jako kolébka Solidarity. My jsme k plavbě využili pirátskou loď Černou perlu, která vlastně kopíruje klasické "lodní autobusy", jen plujete hezčí lodí. Doporučujeme si koupit lístky předem a nebo jet hned ráno, první loď odplouvá směr Westerplatte v 10:00h, plavba trvá cca 30 minut, pokud si vezmete "round trip", tak je to na hodinu a půl, což byla i naše volba. Na Westerplatte pak máte možnost jízdu přerušit, ale to jsme nevyužili, protože jsme tam pak jeli odpoledne autem i s Fluppy.

prosecco na palubě :)

Wisłoujście je námořní pevnost na pravém břehu Visly, je to jediná námořní pevnost na jižním pobřeží Baltského moře. Původně sloužila k obraně vjezdu do místního přístavu. Základem pevnosti je okrouhlá cihlová věž, která byla postupně opevňována. Poslední bitvu musela svést během 2. světové války. Po ní prošla rekonstrukcí a dneska je součástí Historického muzea Gdaňsk.

U Gdaňsku leží malý úzký poloostrov Westerplatte, kde začala druhá světová válka. Útokem na zdejší vojenskou jednotku 1. září 1939 začaly boje 2. světové války. Poláků bylo tenkrát oproti Němcům málo, ale přesto se dokázali dobře bránit. Na památku jejich chrabrosti vznikl na Westerplatte v 60. letech pomník vysoký 25 metrů a sestávající z 240 žulových bloků. Najdete tu i zbytky bunkrů a polských kasáren.

Zašli jsme si i do Muzea II. světové války v Gdaňsku. Soustředí se především na každodenní utrpení civilních obyvatel střední a východní Evropy a zvláštností je, že expozice se nachází 14 m pod zemí. Je umístěno v moderní budově naproti ruskému kolu na nábřeží. Je o něj poměrně značný zájem, tak opět doporučujeme přijít hned ráno, pokud nechcete stát dlouhé fronty na vstup.

Gdaňsk má krásný přístav, kde je příjemné se jen tak toulat. Zašli jsme si i na ruské kolo, ale to za moc nestálo. Výhled nebyl moc dobrý, ale tak co už :)

Oliwa bylo původně město, vzniklé při cisterciáckém klášteře, dnes je to čtvrť Gdaňsku. Mají tady ZOO, kde jsme se byli podívat, velmi mile nás překvapilo. Je opravdu rozsáhlé, zvířata mají pěkné prostory, strávili jsme zde celé dopoledne. Pak jsme se byli podívat ve stejnojmenném parku a obdivovali jsme i katedrálu.

mám novou obsesi na krávy s ofinkou, tohle je jak :)

Na severní straně uzavírá klášterní areál v Oliwě monumentální trojlodní bazilika Nejsvětější Trojice, Panny Marie a sv. Bernarda. Spojuje v sobě řadu stavebních slohů – nejstarší část pochází ze 13. stol, převážně má však charakter renesanční a barokní. Hlavní loď je včetně kaplí je 97 m dlouhá (nejdelší kostel v Polsku; nejdelší cisterciácký kostel na světě), pouze 8,3 m široká, 17,7 m vysoká. Mimo jiné zde jsou k vidění dvoje zajímavé varhany z 2. pol. 18. stol.

Necpali jsme se samozřejmě jen ramenem, ale vyzkoušeli jsme i něco polského. Mně nejvíce chutnal halibut. No a v rybí restauraci jsem si dala i ústřice, normálně je jím syrové, tak bylo zajímavé zkusit je vařené s koňakovou omáčkou. Mlask. Štěpán zkoušel pierogi, ale mě až tolik neuchvátily. Ryby jsou skvělé, ale hodně všechno smaží, i když to těstíčko není náš "obal" na řízek. Hodně jsme ujížděli na sledích na kyselo, po kašubsku...a samozřejmě výborné byly různé tataráky ze syrových ryb.

ústřice

Gdaňskem prochází kanál Raduni z roku 1338, podél kterého se podařilo dochovat řadu významných budov. Kanál je považován za velkolepý projekt, který zde vybudovali němečtí rytíři a významně tak přispěli k hospodářskému rozvoji města.

Nejstarší církevní budovou ve městě je kostel sv. Kateřiny ze 13. století, ve kterém můžete vidět krásné věžní hodiny i náhrobek astronoma Johanna Hewelia. Vedle kostela je Velký mlýn, křižácká stavba ze 14. století. Pro budovu je charakteristická vysoká a strmá sedlová střecha. Původně se vedle mlýna tyčilo osmnáct sloupů, k nimž byly připevněny mlýnské kameny.

sv. Kateřina

Na Heweliově náměstí se nachází pomník astronoma Jana Hewelia (1611 – 1687). Socha astronoma hledí směrem k domu, kde je na zdi nakresleno hvězdné nebe. Přilehlá Staroměstská radnice je renesanční budovou z konce 16. stol.

No a samozřejmě jsme museli vyzkoušet, jestli Fluppy dostaneme do vody. Tak vážení a drazí, ne, opravdu do vody nepůjde, ani tlapky. Jednou ji to trochu ošplouchlo a nadává nám doteď. Zato válet v písku se jí moc líbí. Holt máme doma suchozemskou krysu, nedá se nic dělat. Štěpán to dost nelibě nese, ale vody Baltského moře nejsou zrovna nejčistší a nejteplejší, tož třeba náš chlupatý miláček čeká na nějaký Karibik :) Trochu je také problém to, že na skoro žádné pláže psi nesmí. Našli jsme si jednu psí, ale ta byla tak hnusná (nebojím se to říct), že jsme z ní zběhli na normální, kde ale v šest ráno nikdo nebyl, tak jsme nikomu nevadili. Pokud jedete k Baltu se svým psím mazlíčkem, dopředu se ujistěte, že na pláž, kde jste, mohou i psi.