čtvrtek 11. srpna 2022

USA 2022 - New York VI. - Coney Island, MoMA, New York Aquarium, Grand Central Terminal

V neděli (10.7.) byl plán jasný, uděláme si výlet na Coney Island. Smáli jsme se, že třeba uvidíme žraloka, protože ve zprávách už několik dní hlásili, že kolem New Yorku je pozorován, a dokonce se i zakázalo na některých místech koupat. Lidé byli frustrovaní, protože bylo šílené vedro... A tak to si ukousnout nohu prostě necháte, že! Tak žraloka jsme neviděli, tedy vlastně ano, v akváriu jeden plavčil. Říkali jsme si, že tentokrát tam nepojedeme v pět ráno, že je všechno ještě zavřené, to se nám stalo při minulé návštěvě. Kdo by to čekal, že v sedm nemají už lunapark v akci :) No "čumákovali" jsme tam až od osmi, což kupodivu otevřené zas nic nebylo. Ale aspoň jsme to měli ráno bez lidí...no bez lidí, akorát se nás na promenádě snažil co pár vteřin srazit nějaký maratónský běžec. Nějak jsme si nezjišťovali, jestli tady neprobíhají akce. Na Coney Island se dostanete z centra metrem asi za hodinu, záleží odkud vyjíždíte. Vyklopí Vás to na konečné a za pár metrů, juváááá oceán :)

Poloostrov Coney Island se rozkládá v nejjižnější části Brooklynu a původně to byl ostrov, odtud také jeho název. Táhne se podél pláže omývané Atlantským oceánem. Přímo na pláži je umístěn historický zábavní park plný obstarožních atrakcí. Půvabná je také prkenná promenáda, která vede souběžně s písečnou pláží.

Prošli jsme se po promenádě, trochu lelkovali na pláži a na deset jsme šli k Nathanovi. Jsou tady dva. Jeden větší před promenádou a pak takový malý stánek na promenádě. Dali si náš hot dog a zažili první "násilné přepadení" v USA. Tedy nejdříve to tak nevypadalo, ale pak jsem se trochu bála. K Nathanovi přišel bezdomovec a žebral a obtěžoval hosty, tak ho obsluha posílala pryč, což se mu nelíbilo, protože rázem jsme byli všichni rasisti. No ve zkrácené verzi si tam pak vyříkával už i fyzicky svůj nárok na to žebrat vevnitř. Obsluha vytáhla nůž, on měl kovový bodák z hole od deštníku, a tak se tam tak různě zastrašovali, volala se policie, ale to mu bylo jedno. Pořád chtěl "fight", nakonec se sebral a prostě odešel. Příjemný zážitek to rozhodně nebyl, naštěstí se nic nestalo. A ani policie nedorazila. Ve zprávách jsme ale zjistili, že Coney Island je docela "vyhlášené místo", v ranních hodinách tam zavraždili na promenádě nějaké lidi. Paráda. :( Ještě že jsme tam nedorazili v našich oblíbených pět ráno.

Na Den nezávislosti se tady koná mistrovství v pojídání hot dogů. Ten organizuje slavná restaurace Nathan’s, která byla založena v roce 1916 polskými imigranty z Krakova.

A pak jsme zašli trochu neplánovaně do místního akvária, které otevíralo v deset. No ale když jsme to neplánovali dopředu, nezjišťovali jsme si, jaké je. Ale celkem vysoká cena vstupu (skoro 30 dolarů) nás ujišťovala, že snad bude dobré. No vlastně tak úplně nebylo. Akvárium je relativně malé, nic moc neuvidíte, protože všude jsou matky s kočárky a "řvoucími dětmi", které nějaké akvárium opravdu nezajímá. Já vím, že to není chyba akvária, navíc jsme tam byli v neděli, nicméně za ty peníze bych čekala více ryb a akvárií. Velmi hezká je sekce s medúzami a je tu krátká lachtaní show, pokud máte tyhle věci rádi. V akváriu jsme pak byli i v Bostonu a tam je o dost lepší. Zas na druhou stranu, výtěžek ze vstupů jde na pomoc oceánům, tak aspoň to. Zdejší akvárium je nejstarší nepřetržitě fungující akvárium v USA, najdete ho hned na promenádě Riegelmann Boardwalk. Původně bylo založeno v Castle Garden v Battery Parku na Manhattanu v roce 1896 a na Coney Island se přestěhovalo v roce 1957.

a naše první humří rolka...

a odpo už trochu fronta...
Vstup do muzea

Z Coney Islandu jsme pak jeli zpátky do centra a zašli do Muzea moderního umění (MoMA), do kterého nám také platil New York pass. Tohle muzeum mám moc ráda, a tak se Štěpán obětoval (on modernu fakt nemusí) a šel také. Zpětně pak říkal, že se to líbilo i jemu. No aby ne, tady najdete opravdu slavné obrazy. 😊 Muzeum bylo založeno v roce 1929 a v roce 2002 proběhla velká rekonstrukce pod vedením architekta Yoshio Taniguchiho. Ten ze zahrady A. Rockefellerové vytvořil ústřední bod celého muzea, jsou tu místa k sezení, jezírka, sezónní rostliny a cestičky vhodné k procházkám. Je to taková oáza pro smysly, když jste přeplněni dojmy z umění.

A večer jsme se stavili na Grand Central Terminal, v podzemí tu mají "žrádelny" a najdete tu i trh s čerstvými potravinami. Hlavní hala je opravdu prostorná, na délku měří 53 metrů, na šířku 38 metrů a na obou stranách se do výšky 23 metrů zvedají klenutá okna. Podlaha je pokryta mramorem pocházejícím z Tennessee a na stropě jsou vidět malby souhvězdí.