středa 1. srpna 2018

Los Angeles - Santa Monica, Venice, La Brea Tar Pits, LACMA

Dobré ráno opět z LA. Máme tu další den a tentokrát jsme si udělali výlet do Santa Monica a Venice. Vyrazili jsme hned za svítání, abychom aspoň něco stihli, než začne být úmorné vedro. Jak se ukázalo, také jsme se tím vyhnuli obrovským kolonám, které jsou tímto směrem na denním pořádku. Po cestě zpět jsme litovali všechny v protisměru.

Bylo hodně zvláštní chodit po vylidněné pláži a molu, ne že by tu nikdo nebyl, ale přece...odpoledne už tu proudily davy, teď ráno, bylo asi sedm, tu lidé běhali, venčili psy a užívali si stejně ospalou a pohodovou atmosféru jako my. Daň za tuto hodinu bylo to, že samozřejmě nic ještě nebylo otevřeno. Šli jsme ze Santa Moniky do Venice pěšky po pobřežní promenádě. Cesta trvá jedním směrem něco přes hodinu pokud jdete rychlejší chůzí. Všude po cestě jsou toalety a pítka s vodou, takže komfort nejvyšší. Postupně se začalo oteplovat, jak se nad námi tyčilo sluníčko. Nedomysleli jsme, že trasu půjdeme ještě jednou směrem do Santa Moniky, ale to už v tom největším poledním vedru. Z pohodové plážové procházky pak byly stopy hrůzy a do auta jsme se doslova doplazili. Ale stálo to za to, obě místa jsme viděli bez lidí a pak samozřejmě s davy.

I zde na molu je jedna z poboček restaurací z Foressta Gumpa. :)

A končí tu slavná dálnice 66.

Santa Monica byla po dlouhou dobu jen bezvýznamnou vesnicí ležící na pobřeží Tichého oceánu, která své jméno získala od misionářů, kteří na toto místo dorazili právě v den svátku svaté Moniky roku 1542. Ve 20. a 30. letech 20. století si zde začaly kupovat pozemky americké filmové hvězdy a zanedlouho se této oblasti začalo říkat „Zlaté pobřeží“. Slunce zde svítí v průměru 328 dní v roce a na místních plážích se točil seriál Pobřežní hlídka.

Dominantou této pláže je historické molo (postavené 1908), Santa Monica Pier, na kterém se nachází zábavní park Pacific Park s už z dálky viditelným ruským kolem.

Pobřežní hlídka tady funguje dodnes.

A blížíme se do Venice. To je krásné spíše z dálky. Žije to tu, ale jsou tu všude bezdomovci a jen procházkou kolem obchůdků jsme byli "totálně zhulení". Trávu tu kouří snad každý, je cítit všude. Tady v LA je totiž legální a prodávají ji ve Venice na každém rohu. Teď dopoledne na sluníčku s davy turistů tu bylo asi relativně bezpečno, ale po setmění bych se tu procházet moc nechtěla. Dokonce jsme byli svědky policejní akce, zatýkali někoho. Všude čpěla moč a opravdu bylo nutné koukat pod nohy, abychom nezašlápli nějakého spícího bezdomovce, kteří tady měli evidentně trvalou adresu.

bezdomovci všude

Jasně vyslovený názor :)

Na Venice Beach se nachází i slavný skate park, kde se trénuje v každém věku...

Velmi populární je pobřežní promenáda Ocean Front Walk, plná pouličních umělců, zábavy, obchodů a lidí prohánějících se na betonovém chodníčku na in-linech.

Policejní zásah - zatýkání

Přímo na pláži leží Muscle Beach – legendární posilovna pod otevřeným nebem, ve které v 70. letech cvičil i Arnold Schwarzenegger.

molo ve Venice

Městskou část Venice založil tabákový magnát Abbot Kinney na začátku 20. století jako plážový resort. Kinney miloval italské Benátky a nechal zde vybudovat kopii benátských kanálů a v jeho době tu byly k dispozici i gondoly dovezené přímo z Benátek. Do dnešních dní se dochovalo jen několik z původních 11 kilometrů kanálů, zbytek byl v roce 1927 zasypán.

Cestou nám vyhládlo, tak jsme si dali u stánku hot dog (měl sýr) a snídaňové burito. :)

Odpoledne jsme jeli zpět do centra a navštívili jsme La Brea Tar Pits – asfaltová jezírka, ve kterých se nachází významná naleziště fosilních pozůstatků mnoha pleistocénních druhů zvířat i rostlin. Našly se zde například kosti bizonů, šavlozubých tygrů, mamutů, gepardů, vlků, mastodontů, lenochodů, medvědů atd. Zajímavé je, že kosti predátorů o hodně převyšují počet kostí býložravců, což ukazuje na to, že jezírka byla smrtelnou pastí, která lákala lovce a mrchožrouty ve velkých počtech. Je zde uděláno muzeum, kde jsou vystaveny kosterní nálezy, je tu i ukázka těžby asfaltu, interaktivní expozice a je možné i nakouknout do místní laboratoře. Platí se vstupné.

asfaltové težiště

Los Angeles County Museum of Art (LACMA)
Z druhé strany muzea je „alej pouličních lamp - Urban Light “, které v noci svítí a jsou nesmírně fotogenické.

The Grove. Slavné obchodní centrum, je tu i trávník pro piknik, velká fontána a historická patrová tramvaj, která jezdí bezplatně.