pondělí 6. srpna 2018

Požár v Yosemite, Bodie, Mono Lake

Yosemitský národní park se nachází v pohoří Sierra Nevada. Leží ve střední Kalifornii. Národním parkem se stal roku 1890, od roku 1984 se nachází na Seznamu světového dědictví UNESCO. Abychom uviděli tuto ceduli, museli jsme nechtěně objíždět půlku parku zvenčí. :) Příjezd jsme měli naplánovaný v dopoledních hodinách přes El Portal, ubytování v motelu Cedar Lodge, který je hned u parku...jojo, plány to byly pěkné, ale zhatil je požár, který mimochodem stále hoří (dnes je to již 24. den od vypuknutí). Rozhořel se 13. 7. - Ferguson Fire... po cca dvou hodinách jízdy jsme se blížili k našemu vstupu do parku - přijeli jsme po Highway 140 a byli trochu překvapeni, že na cestě nebyl nijak velký provoz. Přece jen víkend a Yosemite...kde jsou všichni? Kousek od El Portal byl zátaras. Policejní hlídka nám sdělila, že průjezd je kvůli požáru uzavřen a do parku musíme na okolo (cca 2 -3 hodinky objížďka) jiným vchodem. To jsme byli doslova pár minut od našeho ubytování. V tu chvíli jsme netušili, jak je to vážné, dokonce jsme chtěli počkat, než to uhasí...říkali jsme si, že nejspíš hoří jen nějaké roští u dálnice. Už jsme to zažili v LA. No nakonec jsme to naštěstí objeli, jelikož už byla sobota odpoledne a druhý průjezd byl uzavřen, dostali jsme se do šílené kolony aut, která chtěla do parku vjet. Posledních 8 kilometrů před bránou jsme popojížděli přes 3  hodiny. Bylo to šílené. Do parku jsme se dostali navečer, totálně vyplivnutí a já začala stresovat, jak to bude s ubytováním, museli jsme projet přes celé Yosemite Valley, protože jsme dojeli z opačné strany, než jsme původně zamýšleli. To už bylo po sedmé večer, k naší obrovské radosti nás na druhé straně čekal další zátaras, kde nám policista sdělil, že požár se rozrostl a Cedar Lodge evakuují. Byli jsme zoufalí, měli jsme tam zamluvené 3 noci bez možnosti zrušení. Navíc co teď? Kde budeme spát? Uprostřed parku v létě bez rezervace? Pár kilometrů vedle jsme narazili na hotel Yosemite View Lodge, který byl přesně před evakuovaným pásmem. To už jsme věděli, že "oheň" je obrovský, byl totiž vidět. Do areálu zběsile vjížděla a odjížděla auta. Celkově panoval chaos. Ukázalo se, že v situaci "přišli jsme o ubytování" je víc lidí, navíc v oblasti byla vypnuta elektřina, takže část hostů kvůli tomu z hotelu odjížděla...No zmatek tam byl solidní. Nějakou shodou okolností se nám podařilo dostat k právě otevřené přepážce na recepci a nechtěně jsme předběhli dav čekajících, díky tomu jsme dostali pokoj (jinak bychom měli smůlu), sice bez proudu, ale byla to postel :) Jak se ukázalo, spousta lidí spala v autě u cesty (to je v Yosemite zakázáno, ale při zmatku to opravdu nikdo neřešil). Nevěděli jsme, jak dlouho nebude proud, ale riskli to a vzali si pokoj na 2 noci s tím, že tu třetí vyřešíme někde po cestě, až se dostaneme k internetu. Tou dobou už nefungoval ani telefon.

Ferguson Fire

Večer cestou k hotelu jsme stihli z auta ještě udělat tyto fotky El Capitana, druhý den zahalila údolí kouřová peřina a žádný výhled už jsme neviděli. V Yosemite jsme původně plánovali strávit tři dny. Zajeli jsme si na výlet do Bodie a další den udělali krátký trail k vodopádům, zbytek programu jsme museli zrušit, špatně se dýchalo a viditelnost byla nula. Divili jsme se, že zatím nechali park otevřený. Týden na to už evakuovali celé údolí, které je k dnešnímu datu stále uzavřené.

Turisticky nejoblíbenější oblastí je Yosemite Valley, která tvoří jen necelé 1% rozlohy parku. Údolí kolem řeky Merced River obklopené vysokohorskými vrcholy je opravdu nádherné (pokud zrovna nehoří). Nachází se tu tu jeden z největších monolitů na světě, slavná žulová skála El Capitan vysoká přes 900 metrů. Vrchol El Capitana se nachází v nadmořské výšce 2 307 metrů.

foceno z parkoviště u hotelu
Yosemite View Lodge - sice bez proudu, zato s krásným "výhledem"...

V neděli ráno jsme se rozhodli vyjet pryč z parku po Tioga Road. Ráno jsme měli ještě krásné výhledy, odpoledne už i tady byl dým a nebylo nic vidět. Požár stále sílil a auto bylo celé od popela, který lítal vzduchem všude kolem.

Parkem vede jediná cesta č. 120 - Tioga Road. Je to taková vyhlídková trasa v nadmořské výšce až 3 000 metrů. Tato scénická silnice měří úctyhodných 94 kilometrů a má rozhodně co nabídnout.

Na sever od Mono Lake ve vysokých kopcích se ukrývá jedno z nejlépe zachovalých „měst duchů“, bývalá zlatokopecká osada Bodie. Důkladně udržovaný skanzen z časů Divokého západu. Bodie tu vzniklo uprostřed ničeho v půlce devatenáctého století jako hornické město. Stejně rychle, jak zlatá horečka přišla, tak taky odešla a z Bodie zbylo pár dřevěných domů tak, jak je opustili původní obyvatelé. Na celém západě nebylo místo s divočejší pověstí. Z památných let konce 19. století se uchovala jen část městečka. Přijíždí se sem po prašné nezpevněné cestě, ale stojí to za to. Moc se nám tu líbilo. Navíc tu nejsou davy turistů. Přece jen to není z Yosemite úplně blízko.

V městečku se zachovalo asi jen 5% původních budov. Většina zdejších domků je dřevěná, střechy jsou ovšem pokryté vlnitým plechem. Některé stavby jsou vyložené ruiny. Ale kolem „hlavní třídy“ jsou domy mnohem zachovalejší. Kromě obytných budov jsou tu i ty veřejné - kostel, hospoda, škola, obchody. Do některých lze i vstoupit.

interiér kostela

pohřební vůz

Standard Mill - mlýn

pumpa

Methodist Church -kostel

Obrovské jezero Mono Lake, z něhož trčí šedivě bílé vápencové věže (tufy), leží  ve výšce 1952 metrů. Mono Lake bylo kdysi označeno za mrtvé jezero. Nežijí v něm ryby, neboť je téměř třikrát slanější než obyčejná mořská voda. Ve čtyřicátých letech odklonili radní v LA hlavní jezerní přítoky a ekosystém jezera kvůli tomu málem zkolaboval. Hladina poklesla o rekordních 13 metrů a hrozilo úplné vyschnutí.  Katastrofální úbytek vody obnažil celé zahrady „vodních krápníků“, někdy o výšce deseti metrů, které zase za pár let zmizí pod vodou.

zpět v Yosemite

Čekal nás poslední den v Yosemite... Čelní sklo auta bez stěračů....všude popel

kouřová clona

řeka Merced

Bridalveil Fall

Tunnel View s nádherným pohledem do údolí plným kouře...vidíme velké kulové :) Matně tušíme obrysy žulových velikánů...

Swinging Bridge

El Capitan

Vernal Fall trail..i přes kouřovou clonu jsme si řekli, že alespoň jednu procházku trochu dále k vodopádům uděláme... Trail začíná v Happy Isles a vede přes řeku, postupně se vystoupává až k vodopádu.

Vernal Fall Footbridge

Vernal Fall

A takto vypadal nejkrásnější pohled na údolí z vyhlášeného vyhlídkového místa Glacier Point.

Tato vyhlídka nabízí nádherný výhled na Half Dome a vodopády Vernall Fall, Nevada Fall a také nejvyšší vodopád v USA, Yosemite Falls.  :)))))))

Výsledek obrázku pro glacier point